Nieuwe aanpak zwemles kinderen

Als dynamisch zwemclub houdt Zwemclub Atlantis ook de nieuwste evoluties rond zwemmen en het aanleren daarvan in het oog. De nieuwe leerlijn zwemmen werd recent gelanceerd en wij grijpen die kans met beide handen vast om onze aanpak te vernieuwen. We starten vanaf volgend seizoen met de groep kinderen beginners.

De nieuwe zwemleerlijn.

De zwemlessen voor beginnende zwemmertjes zullen volgend seizoen wat veranderen.  De nadruk zal, sterker dan in het verleden, liggen op het welbevinden en veiligheid in het water. Hiermee komt Zwemclub Atlantis tegemoet aan de nieuwe zwemleerlijn (zie http://fredbrevet.be/leerlijn-zwemmen/).

In de praktijk

Vanaf de kleinste zwemmers zullen de kinderen oefenen op drijven, veilig in, uit en onder water gaan. Om dit mogelijk te maken zal de bodem van het zwembad hoger geplaatst worden zodat de kinderen comfortabel kunnen staan. Dit laat ons toe om zonder bandjes te werken, waardoor ook de kleinsten zich zonder risico vrij in het water kunnen bewegen.

Reeds uitgetest

Deze nieuwe manier van werken is al uitgetest in de laatste lessen van dit clubjaar. De lesgevers hebben beoordeeld hoever de kinderen in hun groepen momenteel staan volgens de nieuwe aanpak (vb. met drijven en durven kopje onder gaan). Op basis daarvan weten we in welke groepjes de kinderen volgend clubjaar (indien ze terugkomen) zullen zitten. We werken vanaf volgend seizoen met een maximum aantal kinderen per groep om een kwaliteitsvolle aanpak verzekeren.

Gevolg voor de inschrijvingen

Om dit alles praktisch haalbaar te maken, starten de inschrijvingen voor de leden en startende broertjes of zusjes van bestaande leden op 1 juni.
Nieuwe leden kunnen inschrijven vanaf 1 juli.
Aangezien we werken met een maximum aantal kinderen per groep en werken volgens de nieuwe leerlijnen met vaste evaluatiemomenten, sluiten we de eerste inschrijvingsperiode af op 30 september.

Het vervolg

De nieuwe aanpak besteedt uiteraard ook aandacht aan het “echte” zwemmen en aanleren van de verschillende zwemstijlen. De doelstelling blijft dat ze, na het vierde groepje van de beginners, minstens één lengte zonder hulpmiddelen kunnen zwemmen en daarna over kunnen gaan naar de gevorderden.

Vragen?

Indien u nog vragen heeft over de nieuwe aanpak of het nieuwe clubjaar (dat overigens start op 12 september), aarzel dan zeker niet om ons te contacteren via onze website. Op de website www.zwemclubatlantis.be kan u ook inschrijven vanaf 1 juni voor de leden, vanaf 1 juli ook voor nieuwe leden.